Ofte stilte spørsmål: Generelle spørsmål

Hva vil studien oppnå?

Studien vil kunne gi viktig informasjon om hvordan hjernen forandres under aldring. Den vil også undersøke hvilke faktorer midt i livet som kan påvirke risikoen for å få demens, som for eksempel fysisk aktivitet og kosthold. Denne kunnskapen vil hjelpe oss å utvikle bedre måter å forebygge og behandle demens på i fremtiden.

Hvor lenge vil studien vare?

Deltakere vil bli invitert til å gjennomgå et sett med nettbaserte tester som vil bli gjentatt årlig de neste fem årene.

Kan jeg trekke meg fra studien?

Du kan når som helst og uten å oppgi noen grunn trekke deg fra PROTECT Norge. Du kan velge å trekke deg fra studien ved å gå inn på Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og velge Forlat studien.

Mitt spørsmål er ikke inkludert her - hvem kan jeg spørre?

Du kan finne mer informasjon i informasjonsskrivet for studien. Hvis du fortsatt har spørsmål, er du velkommen til å ta kontakt med oss

Ofte stilte spørsmål: IT-hjelp

Er nettleseren min kompatibel?

PROTECT Norge fungerer vanligvis med alle de nyeste, populære nettleserne, som Chrome, Internet Explorer, Edge, Firefox og Safari. Hvis du får problemer med sideoppsett på skjermen eller hvordan et spill oppfører seg, foreslår vi at du sjekker for mulige oppdateringer og oppgrader til nettleserens nyeste versjon. Informasjon om hvilken versjon av nettleseren du har kan vanligvis finnes ved å trykke på Hjelp -> Om' fra nettleserens meny.

Interaktive spill og øvelser er ikke kompatible med Internet Explorer 9 eller eldre versjoner. I dette tilfellet foreslår vi at du oppdaterer til versjon 10 eller høyere, eller installerer en av de andre nettleserne som er nevnt over.

Trenger jeg å aktivere noen bestemte innstillinger i nettleseren?

PROTECT Norge fungerer vanligvis uten problemer med vanlige forhåndsbestemte innstillinger i nettleseren. Hvis du opplever problemer, vennligst sjekk innstillingene i nettleseren. Følgende valg må være aktivert:

  • Cookies
  • JavaScript
  • SSL eller TLS

Man kan vanligvis aktivere disse i Innstillinger/Settings i nettleseren. Vennligst oppsøk Hjelp-funksjonen i nettleseren hvis du ikke finner disse.

Kan jeg bruke en mobilenhet (telefon eller nettbrett)?

Mobilenheter kan brukes for å besøke nettsiden, gjennomføre tester og delta i interaktive spill. På grunn av smal skjerm på noen mobiltelefoner vil noen av testene eller øvelsene fremstå feil på skjermen.

Hvorfor har jeg ikke mottatt en e-post som jeg venter på?

Vennligst regn med opp til 24 timer før e-posten kommer fram. Hvis den ikke kommer fram, vennligst kontroller følgende:

  • Sjekk at e-posten ikke er i din Spam- eller søppelpostmappe (merk e-posten som 'not spam' eller 'ikke søppelpost' for å hindre at dette skjer igjen - dette gjøres vanligvis ved å høyreklikke på e-posten i e-postlisten og velge Unblock, men det vil være avhengig av e-postleverandøren du bruker).
  • Pass på at vår e-postadresse protect-norge@sus.no er i din kontaktliste.
  • Din internettleverandør (IL) kan ha et spamfilter som blokkerer e-poster som kommer fra vårt domene. Vennligst ta kontakt med din internettleverandør hvis du mistenker at dette er problemet, og gi dem vår e-postadresse (protect-norge@sus.no). De kan vanligvis ordne med en unntaksregel på spamfilteret.
  • Hvis du ikke er ferdigregistrert og ingen av de ovennevnte forslagene har løst problemet, vennligst ta kontakt med oss ved å bruke Kontakt oss -siden.

Ofte stilte spørsmål: Å bruke kontoen din

Jeg har glemt mitt brukernavn eller passord

Hvis du har glemt ditt passord, vennligst velg Glemt passord?-linken på påloggingssiden og vi vil sende deg en e-post med en link for å tilbakestille passordet.

Ditt brukernavn er e-postadressen du brukte da du registrerte deg. Vi har sendt en e-post til denne adressen for å bekrefte din e-postadresse da du først registrerte deg. Denne e-posten inkluderte også et registerings-ID-nummer. Hvis du fortsatt har registrerings-ID-nummeret tilgjengelig, kontakt oss ved å bruke informasjonen på Kontakt Oss-siden, og vi vil kunne bruke ditt registrerings-ID-nummer for å finne ut hvilken e-postadresse du brukte da du registrerte deg hos oss.

Min brukerkonto er låst. Hvordan kan jeg låse den opp?

Av sikkerhetsgrunner vil din konto bli låst ved tre påfølgende mislykkede forsøk på å logge inn. Hvis dette skjer, vennligst vent i minst en time, og du kan prøve igjen, eller kontakt oss, så vil vi kunne låse opp kontoen din.

Hvordan forandrer jeg passordet mitt?

For å skifte passord, vennligst logg deg på og velg Tilbakestill passord fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet.

Jeg har byttet e-postadresse. Hvordan rapporterer jeg det til dere?

For å fortsette å få e-poster, vennligst logg inn med din gamle e-postadresse, velg Forandre e-postadresse fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og legg inn den nye e-postadressen. Du vil da bli sendt en e-post for å bekrefte din nye e-postadresse. Du kan så logge inn ved å bruke din nye e-postadresse som ditt brukernavn.

Jeg har flytte til ny adresse. Hvordan rapporterer jeg det til dere?

Det er viktig for oss å ha oppdatert adresse når vi sender ut DNA-prøvesett. For å oppdatere din bostedsadresse, vennligst logg inn og velg Forandre adresse fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og legg inn den nye adressen.

Ofte stilte spørsmål: Å fullføre aktiviteter

Jeg skal reise bort og har ikke anledning til å fullføre en aktivitet innen tidsfristen.

Hvis du ikke kan fullføre aktiviteten innenfor tidsfristen, vil aktiviteten bli tilgjengelig i neste runde dersom dette er en gjentakende aktivitet.

Aktivitetene blir tilgjengelig etter at du har fullført de kognitive testene hvert år.

Hva skjer hvis jeg overskrider tidsfristen for en aktivitet?

Vi vil helst at du fullfører aktivitetene innenfor tidsfristen eller så snart som mulig etter det. Mange aktiviteter vil fortsatt være tilgjengelige i seks måneder. I mellomtiden vil du muligens få automatiserte påminnelser via e-post.

Hva skjer hvis jeg ikke har mulighet til å fullføre en gjentakende aktivitet?

Vi vil helst at du fullfører alle aktivitetene innenfor den oppgitte tidsrammen, fordi det vil gi oss mer nøyaktige målinger. All informasjon du har bidratt med er fortsatt verdifull for oss.

Jeg ble ikke ferdig med en aktivitet, og nå gir den meg ikke mulighet til å starte om igjen.

Noen aktiviteter lar deg ikke starte om igjen hvis du allerede har startet, eller hvis tidsrammen for fullføring er blitt overskredet. Hvis du tror din tidsramme ikke er blitt overskredet, vennligst prøv igjen etter 24 timer. Hvis du ikke får startet aktiviteten om igjen, vil informasjonen du allerede har bidratt med ha blitt lagret.

Kan jeg gjennomføre en aktivitet på nytt?

Når dine svar har blitt sendt inn, kan de ikke endres på. Vennligst gå gjennom dine svar nøye før du sender dem inn. For noen aktiviteter vil du få et nytt forsøk hvis du har registrert en lav poengsum. Dette vil komme som en forespørsel så snart du har sendt inn svarene dine.

Ofte stilte spørsmål: Hjernetrimspill

Når jeg starter et spill, blir skjermen blank

Vi bestreber å gjøre spillene kompatible med et så bredt utvalg av nettlesere som mulig. Hvis spillet ikke starter, vennligst sjekk svaret på spørsmålet 'Er min nettleser kompatibel'? på siden Ofte stilte spørsmål: IT-hjelp. Hvis dette ikke løser problemet, vennligst lukk alle andre nettlesere og applikasjoner på din enhet og prøv igjen. Sjekk også at JavaScript ikke er deaktivert i dine nettleserinnstillinger.

Et spill fryser plutselig mens jeg spiller

Dette er muligens et minne- eller ytelsesproblem på din enhet. Vennligst lukk alle andre nettlesere og applikasjoner på din enhet og prøv igjen. Sjekk også at din nettleser er kompatibel (se Er min nettleser kompatibel? i Ofte stilte spørsmål: IT-hjelp).

Hvis problemet fortsetter, vennligst ta kontakt med oss ved å bruke informasjonen på Kontakt oss-siden.

Jeg forstår ikke instruksjonene for spillet

Vi har forsøkt å gi tydelige skriftlige instruksjoner for spillene. Det finnes også et kort, animert klipp som vises når spillet er valgt, vanligvis etter en kort pause, som demonstrerer hvordan man spiller. Du kan lese instruksjonene om igjen ved å klikke på spørsmålstegnet. Hvis du fortsatt er usikker, vennligst kontakt oss ved å bruke informasjonen på Kontakt oss-siden.

Ofte stilte spørsmål: Informanter

Hva er en informant?

En informant er en person vi ber om å gjennomføre en eller flere enkle vurderinger av deg, for eksempel hvordan du utfører forskjellige oppgaver i dag sammenlignet med for ti år siden. Du må ha kjent informanten godt i minst ti år. Det kan være for eksempel en venn eller et familiemedlem, og de må selv være over 18 år.

Vi vil i løpet av registreringsprosessen be deg om å oppgi navnet og e-postadressen til en person som kan være din informant. Du kan også legge til denne informasjonen senere. Vi vil invitere vedkommende til å bekrefte at de er villige til å være din informant, og hvis de aksepterer, vil de registrere seg i studien med sin egen brukerkonto. En informant vil ikke kunne se eller få utlevert informasjon du gir oss som deltaker i studien, og du vil heller ikke få anledning til å se informasjonen informanten oppgir.

Informanten du oppgir kan være deltaker i studien selv, eller kan velge å bli deltaker dersom de tilfredsstiller kriteriene for å være kvalifisert.

Jeg kan eller ønsker ikke å foreslå en passende informant. Er dette et problem?

Å foreslå en informant er en valgfri del av studien; skulle du ikke ha mulighet til å foreslå en informant, ønsker vi fortsatt at du deltar, siden all informasjon du bidrar med er verdifulle for oss.

Kan jeg bytte ut eller slette en informant?

For å bytte ut eller slette en informant, vennligst logg inn og velg Endre informant fra Mine studier > PROTECT studiedeltaker-seksjonen på Kontrollpanelet og følg instruksjonene der.