Ofte stilte spørsmål
Her er noen ofte stilte spørsmål. Hvis du ikke finner svaret du leter etter her, vennligst kontakt oss.
Her er noen ofte stilte spørsmål. Hvis du ikke finner svaret du leter etter her, vennligst kontakt oss.
Studiens navn | Deltakerinformasjon | Informasjon for informanter |
---|---|---|
PROTECT Norge | Nedlasting | Nedlasting |
COVID-19 | Nedlasting |
N/A |
Studien vil kunne gi viktig informasjon om hvordan hjernen forandres under aldring. Den vil også undersøke hvilke faktorer midt i livet som kan påvirke risikoen for å få demens, som for eksempel fysisk aktivitet og kosthold. Denne kunnskapen vil hjelpe oss å utvikle bedre måter å forebygge og behandle demens på i fremtiden.
Deltakere vil bli invitert til å gjennomgå et sett med nettbaserte tester som vil bli gjentatt årlig de neste fem årene.
Du kan når som helst og uten å oppgi noen grunn trekke deg fra PROTECT Norge. Du kan velge å trekke deg fra studien ved å gå inn på Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og velge Forlat studien.
Du kan finne mer informasjon i informasjonsskrivet for studien. Hvis du fortsatt har spørsmål, er du velkommen til å ta kontakt med oss
PROTECT Norge fungerer vanligvis med alle de nyeste, populære nettleserne, som Chrome, Internet Explorer, Edge, Firefox og Safari. Hvis du får problemer med sideoppsett på skjermen eller hvordan et spill oppfører seg, foreslår vi at du sjekker for mulige oppdateringer og oppgrader til nettleserens nyeste versjon. Informasjon om hvilken versjon av nettleseren du har kan vanligvis finnes ved å trykke på Hjelp -> Om' fra nettleserens meny.
Interaktive spill og øvelser er ikke kompatible med Internet Explorer 9 eller eldre versjoner. I dette tilfellet foreslår vi at du oppdaterer til versjon 10 eller høyere, eller installerer en av de andre nettleserne som er nevnt over.
PROTECT Norge fungerer vanligvis uten problemer med vanlige forhåndsbestemte innstillinger i nettleseren. Hvis du opplever problemer, vennligst sjekk innstillingene i nettleseren. Følgende valg må være aktivert:
Man kan vanligvis aktivere disse i Innstillinger/Settings i nettleseren. Vennligst oppsøk Hjelp-funksjonen i nettleseren hvis du ikke finner disse.
Mobilenheter kan brukes for å besøke nettsiden, gjennomføre tester og delta i interaktive spill. På grunn av smal skjerm på noen mobiltelefoner vil noen av testene eller øvelsene fremstå feil på skjermen.
Vennligst regn med opp til 24 timer før e-posten kommer fram. Hvis den ikke kommer fram, vennligst kontroller følgende:
Hvis du har glemt ditt passord, vennligst velg Glemt passord?-linken på påloggingssiden og vi vil sende deg en e-post med en link for å tilbakestille passordet.
Ditt brukernavn er e-postadressen du brukte da du registrerte deg. Vi har sendt en e-post til denne adressen for å bekrefte din e-postadresse da du først registrerte deg. Denne e-posten inkluderte også et registerings-ID-nummer. Hvis du fortsatt har registrerings-ID-nummeret tilgjengelig, kontakt oss ved å bruke informasjonen på Kontakt Oss-siden, og vi vil kunne bruke ditt registrerings-ID-nummer for å finne ut hvilken e-postadresse du brukte da du registrerte deg hos oss.
Av sikkerhetsgrunner vil din konto bli låst ved tre påfølgende mislykkede forsøk på å logge inn. Hvis dette skjer, vennligst vent i minst en time, og du kan prøve igjen, eller kontakt oss, så vil vi kunne låse opp kontoen din.
For å skifte passord, vennligst logg deg på og velg Tilbakestill passord fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet.
For å fortsette å få e-poster, vennligst logg inn med din gamle e-postadresse, velg Forandre e-postadresse fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og legg inn den nye e-postadressen. Du vil da bli sendt en e-post for å bekrefte din nye e-postadresse. Du kan så logge inn ved å bruke din nye e-postadresse som ditt brukernavn.
Det er viktig for oss å ha oppdatert adresse når vi sender ut DNA-prøvesett. For å oppdatere din bostedsadresse, vennligst logg inn og velg Forandre adresse fra Kontoinnstillinger på kontrollpanelet og legg inn den nye adressen.
Hvis du ikke kan fullføre aktiviteten innenfor tidsfristen, vil aktiviteten bli tilgjengelig i neste runde dersom dette er en gjentakende aktivitet.
Aktivitetene blir tilgjengelig etter at du har fullført de kognitive testene hvert år.
Vi vil helst at du fullfører aktivitetene innenfor tidsfristen eller så snart som mulig etter det. Mange aktiviteter vil fortsatt være tilgjengelige i seks måneder. I mellomtiden vil du muligens få automatiserte påminnelser via e-post.
Vi vil helst at du fullfører alle aktivitetene innenfor den oppgitte tidsrammen, fordi det vil gi oss mer nøyaktige målinger. All informasjon du har bidratt med er fortsatt verdifull for oss.
Noen aktiviteter lar deg ikke starte om igjen hvis du allerede har startet, eller hvis tidsrammen for fullføring er blitt overskredet. Hvis du tror din tidsramme ikke er blitt overskredet, vennligst prøv igjen etter 24 timer. Hvis du ikke får startet aktiviteten om igjen, vil informasjonen du allerede har bidratt med ha blitt lagret.
Når dine svar har blitt sendt inn, kan de ikke endres på. Vennligst gå gjennom dine svar nøye før du sender dem inn. For noen aktiviteter vil du få et nytt forsøk hvis du har registrert en lav poengsum. Dette vil komme som en forespørsel så snart du har sendt inn svarene dine.
Vi bestreber å gjøre spillene kompatible med et så bredt utvalg av nettlesere som mulig. Hvis spillet ikke starter, vennligst sjekk svaret på spørsmålet 'Er min nettleser kompatibel'? på siden Ofte stilte spørsmål: IT-hjelp. Hvis dette ikke løser problemet, vennligst lukk alle andre nettlesere og applikasjoner på din enhet og prøv igjen. Sjekk også at JavaScript ikke er deaktivert i dine nettleserinnstillinger.
Dette er muligens et minne- eller ytelsesproblem på din enhet. Vennligst lukk alle andre nettlesere og applikasjoner på din enhet og prøv igjen. Sjekk også at din nettleser er kompatibel (se Er min nettleser kompatibel? i Ofte stilte spørsmål: IT-hjelp).
Hvis problemet fortsetter, vennligst ta kontakt med oss ved å bruke informasjonen på Kontakt oss-siden.
Vi har forsøkt å gi tydelige skriftlige instruksjoner for spillene. Det finnes også et kort, animert klipp som vises når spillet er valgt, vanligvis etter en kort pause, som demonstrerer hvordan man spiller. Du kan lese instruksjonene om igjen ved å klikke på spørsmålstegnet. Hvis du fortsatt er usikker, vennligst kontakt oss ved å bruke informasjonen på Kontakt oss-siden.
En informant er en person vi ber om å gjennomføre en eller flere enkle vurderinger av deg, for eksempel hvordan du utfører forskjellige oppgaver i dag sammenlignet med for ti år siden. Du må ha kjent informanten godt i minst ti år. Det kan være for eksempel en venn eller et familiemedlem, og de må selv være over 18 år.
Vi vil i løpet av registreringsprosessen be deg om å oppgi navnet og e-postadressen til en person som kan være din informant. Du kan også legge til denne informasjonen senere. Vi vil invitere vedkommende til å bekrefte at de er villige til å være din informant, og hvis de aksepterer, vil de registrere seg i studien med sin egen brukerkonto. En informant vil ikke kunne se eller få utlevert informasjon du gir oss som deltaker i studien, og du vil heller ikke få anledning til å se informasjonen informanten oppgir.
Informanten du oppgir kan være deltaker i studien selv, eller kan velge å bli deltaker dersom de tilfredsstiller kriteriene for å være kvalifisert.
Å foreslå en informant er en valgfri del av studien; skulle du ikke ha mulighet til å foreslå en informant, ønsker vi fortsatt at du deltar, siden all informasjon du bidrar med er verdifulle for oss.
For å bytte ut eller slette en informant, vennligst logg inn og velg Endre informant fra Mine studier > PROTECT studiedeltaker-seksjonen på Kontrollpanelet og følg instruksjonene der.
Vi ser at du bruker Intenet Explorer. For best mulig opplevelse, vennligst last ned en moderne nettleser her.